Knitmandu

Knitting around the world

Strikkede shorts til Olivia

Jeg havde taget vildt meget garn og mange strikkeopskrifter med på juleferie, men som nævnt i det tidligere indlæg, fik jeg stort set ikke strikket. De her shorts fra Drengestrik (oversat fra norsk, hvor den hedder “Den Store Guttestrikkeboka”) fik jeg strikket en lille smule på, og det gik ikke helt efter planen.
Jeg havde ikke fået nok garn med, så jeg løb tør og måtte improvisere, hvilket resulterede i farveskiftet. Og så måtte jeg trævle op nogle gange, fordi buksebenene blev for små. Jeg endte med at lave færre indtagninger end i opskriften og brugte en større pind, og så kom de faktisk til at passe ok. Bogen har jeg købt hos Rasmilla her, og jeg har brugt Drops Alpaca garn. Jeg havde et enkelt nøgle, som jeg troede ville være nok, men det gik altså ikke helt. 
Olivia har taget de nye shorts i brug – i dag sammen med sin Floratopp fra Paelas (som jeg tidligere har vist på bloggen her), og Alma har også lavet en bestilling på et par shorts:-)
As mentioned in the previous post, I hardly knitted this holiday, even though I had brought lots of yarn to Singapore. The only thing I worked a little on, were these wool shorts for Olivia. I ran out of yarn, which is the explanation for the two colours and I had to unravel at the legs quite a few times, because they were too tight. But I am pretty satisfied with the result and Olivia has been wearing them a lot. 



Floratopp fra Paelas

Den har kostet mig lidt sved og tårer, og der er en del fejl, men den er nu også virkelig yndig på! Efter at jeg blev færdig med den i aftes/nat, og jeg nu har fået den lidt på afstand, tænker jeg, at den kommer på pindene igen…ikke mindst fordi storesøster nu også gerne vil have een;-) Men da jeg sad i aftes og kæmpede med at få mønsteret til at passe i den øverste del, hvor man laver raglanindtagninger, samtidig med at man fortsætter mønsteret, var jeg ikke sikker på, at jeg nogensinde kunne give mig i kast med opskriften igen.

Mønsteret hedder Floratopp og er fra Paelas (og kan købes her) og er virkelig smukt, men jeg syntes det blev besværligt ved raglan-delen, især fordi der ikke er noget mønsterdiagram i opskriften. Jeg havde derfor svært ved at huske/se/forstå, hvordan den næste pind skulle passe samtidig med, at jeg tog ind. Det er nok lidt svært at forklare, men det var ihvertfald ikke helt nemt og kræver MEGET koncentration!

Jeg har endnu ikke vasket og “blokket” den, da den er strikket i Drops Babymerino, og jeg har – som beskrevet i et tidligere indlæg – haft lidt problemer med, at garnet bliver “stort og løst” efter vask, så jeg tør næsten ikke vaske den. Men jeg må jo prøve og se, hvad der sker. Og hvis den vokser, er der selvfølgelig en storesøster, som forhåbentlig så kan bruge den.

Finished this Floratop from Paelas (pattern can be bought here) and even though I made several mistakes, I still think it turned out very pretty. I had some difficulty with how to get the pattern right while doing the raglan – especially because there is no diagram for the pattern – but hopefully this experience means that I will make it without mistakes next time;-) I used Drops Babymerino and since I had problems with it expanding way too much after wash, I am really dreading washing this one.